Тайдзицюан е изграден върху принципите на И Дзин („Книга на промените”) и Учението за Дао представено в „ДаоДъДзин” на ЛаоДзъ. Нарича се „вътрешно бойно изкуство” поради това, че е основано върху китайската традиция, а не върху „външните”, привнесени будистки традиции, върху които почиват външните стилове на Ушу, например шаолинските, а също така, че се поставя акцент върху работата с вътрешната енергия.
Основен принцип в даоизма е Естествеността, следване на есстествените закони на Вселената. От „И Дзин” се възприема схемата на Великия предел и Осемте триграми. В Тайдзицюан осемте триграми отговарят на осемте основни психофизически сили – пън (отражение – външната сила на формата) – циен (небе), лю (отвеждане) – на кун (земя), дзи (преса) – на кан (вода), као (удар с рамо) – на гън (планина), лие (разцепване, разделяне) – на джън (гръм), джоу (удар с лакът) – на дуей (езеро), цай (засаждане, сила надолу) – на сюн (вятър), ан (бутане) – на ли (огън). Тези триграми отговарят на силите във формата по метода на подреждане Хуо Тиен - „Предишни небеса”.
Подреждането по метода Сиен тиен - „следващи небеса” дава баланса на тези сили във формата и тяхното равновесие, определено от посоките. На посоката изток съответства елементът дърво – поглед наляво, изразен от триграмите джън и дуей. Поражда се посоката юг – поглед напред – настъпление – елемент огън – ли. Огънят поражда земята в центъра – триграма кун и гън. Земята поражда небето – циен и дуей. Небето поражда водата – кан – отстъпление. На свой ред кан поражда дървото и кръговратът се повтаря. Такава е схемата на взаимно пораждане на петте елемента, която се изобразява като пентаграм.
Има и схема на взаимно унищожение на тези пет елемента, върху които са изразени бойните аспекти на Тайдзицюан. Накратко - дървото унищожава земята, водата унищожава огъня, металът унищожава дървото, земята прегражда водата, огънят унищожава метала.
Съответствията между триграмите, силите и координацията са свързани с Ци на вътрешните органи, което прави Тайдзицюан в известен смисъл вид Ци гун.
Това, което свързва Тайдзицюан с даоизма е намирането на тялото и функцията на Дао – естественото положение на човека в пространството и времето.
Формата - таолу е комплекс от движения, където тези принципи се изявяват.